Het Saens Strijktrio bestaat uit Julia Barnes – altviool, Mariëtte Gort – cello en Joep van Beijnum – viool.
De leden van het Saens Strijktrio ontmoetten elkaar al in 2011 toen Mariëtte en zoon Joep in Zaandam kwamen wonen. Joep was toen nog middelbare scholier en deed mee aan allerlei muzikale combinaties in verschillende bezettingen, waaronder een liederencyclus van componiste en altvioliste Julia Barnes.
Ook speelden ze al regelmatig strijktrio’s, met onder andere concerten in “de Doofpot” in het kader van de serie Culturale en in het Lioba klooster te Egmond.
Pas vorig jaar ontstond de naam “Saens Strijktrio”, door de nu vaste vorm van de groep. Ze zijn regelmatig te beluisteren binnen en buiten de Zaanstreek.
Julia Barnes werd geboren in Detroit, Michigan en kwam in 1981 naar Nederland om altviool te studeren bij Nobuko Imai. De start hier was moeizaam en om toch wat te verdienen speelde ze elke dag een uurtje voor het Van Gogh Museum. Na een week of wat kwam er werk bij een orkest en enkele audities volgden. Zo begonnen 41 jaren werk met de professionele orkesten die Nederland rijk is, o.a. het NedPho, het Nederlands Kamerorkest en het Koninklijke Concertgebouworkest.
Liefde voor kamermuziek en andere kunstvormen leidde tot het maken van programma’s met diverse kleine ensembles, in samenspraak met andere kunstenaars. Hiervoor richtte ze in 2001 samen met violiste Ruth Noyon Stichting Facetten van de kunst op.
In 2015-2017 begon ze te componeren, haar twee liefdes muziek en dichtkunst combinerend in de cycli Old Heart’s Wisdom en The Flowering Branch, op gedichten van de Ier James Joyce. De muziek—voor strijkers, slagwerk en zang—schreef ze met in gedachte haar kamermuziek en zangcollega’s uit Zaandam. Joep van Beijnum en Mariëtte Gort waren de eerste vertolkers van de eerste viool en cello partijen. En steeds weer kruisen onze muzikale paden elkaar, met veel spelvreugde als resultaat!
Mariëtte Gort werd geboren in Amsterdam, waar zij haar eerste cellolessen kreeg van Daniel Esser. Zij vervolgde haar studie bij Jean Decroos aan het conservatorium en nam later lessen bij de legendarische cellist Daniil Shafran.
Kamermuziek vormt een rode draad in haar carrière. Zij speelde in uiteenlopende bezettingen, zowel in binnen- als buitenland. Langdurige samenwerkingen had zij met onder meer het Collegium Musicum Judaicum, het Farrenc Trio (fluit, cello, piano), het Charaban Trio (klarinet, cello, piano) en een harp-cello duo met Anke Bottema.
Sinds haar verhuizing naar Zaandam in 2011 treedt zij regelmatig op met pianist Jaap Brackman, haar zoon Joep van Beijnum en in diverse combinaties met o.a. altvioliste Julia Barnes. Met het Zaans Symfonie Orkest soleerde zij in de celloconcerten van Schumann en Dvořák.
Joep van Beijnum (1997) begon zijn vioolstudie bij Julia Veerling en Jeroen de Groot. Hij won prijzen op onder andere het Prinses Christina Concours, de Iordens Viooldagen en het Herman Krebbers Concours, en soleerde in vioolconcerten van Bruch, Mendelssohn, Mozart en Beethoven met Nederlandse orkesten. Een hoogtepunt was zijn uitvoering van Bachs dubbelconcert samen met Emmy Verhey, die hij tweemaal vertolkte, evenals een optreden in de Hermitage Amsterdam in aanwezigheid van Z.K.H. Koning Willem-Alexander.
Joep studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Alissa Margulis, Tatiana Samuil en Alexei Moshkov, waar hij zijn master afrondde met hoge onderscheiding. Daarnaast kreeg hij privélessen van Mark Blekh en werd hij geïnspireerd door onder meer Herman Krebbers, Emmy Verhey, Ivry Gitlis, Pavel Vernikov en Ilja Grubert. Hij is actief als solist, kamermusicus en docent en bespeelt een viool uit 1740 van Andrea Castagneri. Verder heeft Joep een passie voor het maken van strijkstokken, een ambacht dat hij leert van Andreas Grütter in Amsterdam.